Ducati predstavuje nový Panigale V4 R: viac ako 240 koní v nastavení trate, obmedzovač pri 16 500 ot./min.
- Nový Panigale V4 R využíva technické riešenia, ktoré boli predtým vyhradené pre MotoGP a Superbike, ako sú napríklad titánové ojnice a piesty s povrchovou úpravou DLC.
- Nový motor Desmosedici Stradale R v pásovom nastavení poskytuje 240,5 k pri 15 500 ot./min a pokračuje s obmedzovačom (na šiestom prevodovom stupni) pri 16 500 ot./min: mimoriadne čísla na sériovo vyrábaný motocykel
- Spolu s motorom bol vyvinutý výkonný olej odvodený z formulácií používaných v pretekoch, ktorý prispieva k dosiahnutiu maximálneho výkonu 240,5 k.
Taliansky výrobca so sídlom v Bologni nám prináša štvrté predstavenie tohto roku.
Tento krát sa zameriame na výkon a rýchlosť s novým modelom Ducati Panigale V4 R, ktorý môže priniesť veľa zábavy počas jazdy! Ducati týmto modelom opäť potvrdzuje svoje povolanie: Ponúkať svojim nadšencom tie najprepracovanejšie, sofistikované a rafinované technologické riešenia, ktoré cestný superšportový motocykel ešte viac približujú pretekárskym motocyklom používaným v šampionáte WorldSBK.
Prvýkrát bude model vyrobený v číslovanej sérii s progresívnym číslom a názvom modelu zobrazeným na hliníkovom riadení.
Srdcom Panigale V4 R je nový 998 cm3 Desmosedici Stradale R, motor schopný dosiahnuť maximálne otáčky motora 16 500 otáčok za minútu na šiestom prevodovom stupni (16 000 v iných pomeroch) a poskytovať maximálny výkon 218 k pri 15 500 ot./min ( V súlade s normou Euro-5*), absolútne referenčné hodnoty v panoráme superšportových motocyklov s rovnakým objemom. Nový Desmosedici Stradale R napriek všetkým vylepšeniam prináša mierne znížený výkon v porovnaní s predchádzajúcou verziou kvôli obmedzeniu generovanému výfukovým systémom spĺňajúcim prísnu homologáciu Euro-5. Plný potenciál tohto motora sa však na trati prejavuje osadením pretekárskeho výfuku, ktorý mu umožňuje dosiahnuť výkon 237 koní, teda o 3 koní viac ako u predchodcu.
Vývoj motora nového Panigale V4 R zahŕňal aj výrobu špeciálneho oleja vyvinutého spoločnosťou Shell v spolupráci s Ducati Corse. Nový výkonnostný olej zaručuje 10% zníženie mechanického trenia a vedie k zvýšeniu maximálneho výkonu o ďalších 3,5 k, ktorý sa pri obmedzovači zvýši na +4,5 k.
Zloženie tohto oleja je založené na použití aditív pretekárskeho typu, špecifických pre vysokootáčkové motory vybavené suchou spojkou. Je to v skutočnosti suchá spojka, podobne ako v motoroch MotoGP a SBK, ktorá umožňuje použitie aditív, ktoré by sťažovali prenos krútiaceho momentu v mokrej spojke. Tieto chemické prvky sa pridávajú do základného oleja vo vyhradených množstvách a percentách, aby sa zabezpečila správna rovnováha medzi výkonom a ochranou motora.
Nová suchá spojka odvodená z vývoja verzie používanej vo WorldSBK oficiálnym tímom Ducati. Priemer a axiálna dĺžka spojky sa zmenšila (-24 mm) a predovšetkým jej hmotnosť klesla o približne 800 gramov.
- Vďaka kombinácii pretekárskeho výfuku a špeciálneho oleja tak môže maximálny výkon Panigale V4 R dosiahnuť mimoriadnych 240,5 k.
Tieto čísla bolo možné dosiahnuť vďaka prijatiu sofistikovaných technických riešení odvodených zo sveta pretekov.
Prvýkrát na cestnom motocykli sú použité titánové ojnice „gun drilled“, ktoré sú vŕtané pozdĺžne (otvor priemer 1,6 mm). Toto riešenie umožňujúce prechod oleja z hlavy do malého konca zlepšuje mazanie a spoľahlivosť v extrémnych podmienkach.
Piesty Desmosedici Stradale R sú charakterizované povrchovou úpravou DLC (Diamond Like Carbon), čo je riešenie používané v pretekárskych súťažiach MotoGP a Formuly 1, ktoré znižuje trenie medzi piestom a vložkou a ktoré sa prvýkrát používa na motore cestej motorky. Piesty majú tiež novú geometriu, vďaka ktorej sú o 5 gramov ľahšie (čo sa rovná 2 % ich hmotnosti), čím sa znižujú zotrvačné sily v prospech spoľahlivosti.
Ďalšie zmeny zahŕňajú agresívnejší profil sacích vačkov, ktorý sa v tejto verzii vyznačuje väčším zdvihom (1 mm) a prispôsobený novým rohom s premenlivou dĺžkou, zmenšeným o 5 mm v krátkej konfigurácii. Táto úprava zlepšuje tok vzduchu vo vysokých otáčkach a zvyšuje tak maximálny výkon v konfigurácii so závodným výfukom.
Opäť s cieľom zlepšiť výkon na okruhu Panigale V4 R používa rovnaké prevodové pomery, aké používajú motocykle súťažiace v šampionáte WorldSBK, ako to už bolo v prípade Panigale V4 S 2022, s predĺžením prvého (+11,6 %), druhý (+5,6 %) a šiesty prevodový stupeň (+1,8 %) v porovnaní s predchádzajúcim modelom. Prvý prevodový stupeň sa tak stáva použiteľnejším pri jazde na okruhu a ponúka výhody lepšieho riadenia motora pri brzdení a lepšej akcelerácie pri výjazde zo zákruty. Navyše, menší skok medzi prvým a druhým prevodovým stupňom umožňuje Ducati Quick Shift pracovať efektívnejšie, čím sa zvyšuje efektivita nového pretekárskeho vzoru.
Väčšia účinnosť nového Panigale V4 R pri použití na okruhu je dosiahnutá aj vďaka prijatiu všetkých elektronických evolúcií, ktoré už boli predstavené na Panigale V4 ’22 a ’23, s rozšírením a evolúciou režimov výkonu, novým „Track Evo“ na prístrojovej doske, mapy motora s kalibráciou pre každý jednotlivý prevodový stupeň, vylepšenia systému Ducati Traction Control a systému Ride By Wire, ale aj prijatie stratégie Engine Brake Control EVO 2, novej stratégie pre DQS a aktualizácia ovládania chladiča.
Aby bola Panigale V4 R ešte rýchlejšia a použiteľnejšia pri pretekárskom použití, bol prijatý Power Mode, ktorý už bol úspešne implementovaný na Panigale V4 a V4 S, samozrejme s kalibráciami určenými pre motor Desmosedici Stradale R.
Existujú štyri nastavenia motora: Full, High, Medium, Low. Plný a nízky sú novo navrhnuté, zatiaľ čo konfigurácie High a Medium boli revidované. Režim plného výkonu umožňuje motoru naplno prejaviť svoj potenciál krivkami krútiaceho momentu bez elektronických filtrov, s výnimkou prvého prevodového stupňa. Pre režimy stredného a vysokého výkonu bol vyvinutý nový systém správy máp Ride by Wire so špecializovanou kalibráciou pre každý zo šiestich prevodových stupňov, čo zaisťuje, že jazdec vždy získa optimálnu jazdu pri každom otvorení škrtiacej klapky. Low Power Mode, na druhej strane, bol navrhnutý pre jazdu na ceste alebo na povrchy s nízkou priľnavosťou, pričom obmedzuje maximálny výkon na 160 koní a ponúka obzvlášť ovládateľnú odozvu na plyn.
Prevádzkové parametre motocykla je možné sledovať ešte efektívnejšie vďaka novej grafike prístrojovej dosky, ktorá sa líši v prepracovanom rozložení funkcií výstražných svetiel mimo obrazovky. Najdôležitejšia zmena na Panigale V4 R, ktorá už bola predstavená na V4 S, sa týka rozhrania, ktoré sa vyvíja vďaka zahrnutiu nového informačného režimu vyvinutého jazdcami MotoGP a nazvaného „Track Evo“, ktorý je pridaný do už existujúceho modu „Cesta“ a „Trasa“.
Na zlepšenie stability, presnosti a smerovosti pri brzdení a vo fázach nájazdu do zákruty a umožnenie jazdcovi presnejšie definovať najlepšiu elektronickú konfiguráciu motora na každom okruhu, Panigale V4 R využíva aj riadenie motorovej brzdy (EBC) EVO 2. Tento elektronický systém riadenia motorovej brzdy sa vyznačuje inou kalibráciou jednotlivých prevodových stupňov na každej z troch voliteľných úrovní. Stratégia bola vyvinutá na optimalizáciu intenzity motorovej brzdy v závislosti od zaťaženia zadnej nápravy.
Panigale V4 R využíva novú stratégiu pre rýchle radenie Ducati Quick Shift (DQS), ktorá zlepšuje plynulosť radenia pri každom stupni otvorenia škrtiacej klapky, či už pri čiastočnom alebo úplnom otvorení škrtiacej klapky, čím sa vyrovná s dvomi rozdielnymi situáciami, iným spôsobom.
Pri plne otvorenom radení škrtiacej klapky, typickom pre používanie na trati, je stratégia DQS vylepšená s evolúciou fázy obnovenia krútiaceho momentu, ktorá zaručuje väčšiu stabilitu a homogénnejšiu, a teda ziskovejšiu jazdu v čase kola.
Pre tých, ktorí používajú Panigale V4 R iba na trati, spoločnosť vyvinula špecifický softvér Ducati Performance DTC EVO 3 pre slicky a pneumatiky do dažďa , ktorý teraz tiež umožňuje aktivovať blikanie zadného obrysového svetla, ako to vyžadujú pretekárske predpisy v prípade dažďa, a nahrádza režim pouličnej jazdy režimom dažďa špeciálne navrhnutým pre použitie na mokrom povrchu.
Pre zvýšenie obratnosti, jazdcovho pocitu a priľnavosti sleduje podvozok Panigale V4 R aj evolučný smer, ktorý sledovali Panigale V4/V4 S s modelom 2022, pričom si zachováva plne mechanické nastavenie pruženia. Vpredu tlaková vidlica Öhlins NPX25/30 zvyšuje zdvih o 5 mm v porovnaní s predchádzajúcim „R“. Toto technické riešenie v kombinácii s tlmičom Öhlins TTX36 so stredovou vzdialenosťou od 312 do 316 mm a štandardným nastavením čapu kyvnej vidlice do polohy +1 zvyšuje výšku zadnej časti o 20 mm. Týmto spôsobom je dosiahnuté vyššie ťažisko a teda väčšia obratnosť pri nájazde do zákruty a zmenách smeru.
Karoséria motocykla bola tiež aktualizovaná, s použitím nádrže z brúseného hliníka s objemom zväčšeným na 17 litrov a profilom, ktorý ponúka lepšiu oporu pre ruky a nohy jazdca pri brzdení a v zákrutách.
Pre ďalšie zvýšenie efektivity pri využívaní na trati ponúka Ducati Performance široký sortiment príslušenstva, ktorým doplníte a skrášlite Panigale V4 R. Začína to titánovým výfukovým systémom Akrapovič s dvojitým podsedlovým tlmičom, ktorý zlepšuje už tak zníženú hmotnosť/ pomer výkonu V4 R vďaka úspore hmotnosti 5 kg oproti štandardnému systému a zvýšeniu výkonu až na 237 koní.
Pre lepšie prispôsobenie pozície jazdca sú k dispozícii nastaviteľné hliníkové stupačky vyvinuté Ducati Corse v spolupráci s Rizoma. Sú vybavené kĺbovými brzdovými a radiacimi pedálmi, aby sa minimalizovalo riziko zlomenia v prípade šmyku.
Balík príslušenstva Pit Stop ponúka ohrievače pneumatík a garážové stojany, ktoré vám umožnia priblížiť sa k vašemu okruhu v tých najlepších podmienkach. Tí, ktorí chcú používať pneumatiky Slick alebo Rain, si môžu vybrať softvér DTC EVO 3, ktorý predstavuje špecifické kalibrácie elektronických ovládacích prvkov.
Na ďalšie skrášlenie Panigale V4 R je tiež možné použiť jeden alebo viac komponentov z uhlíkových vlákien pre karosériu, od zadného blatníka až po ochranu rámu, kyvnej vidlice, ozubeného kolesa a kľukovej skrine, a to aj v detailoch, ako sú kanály pre chladenie predných bŕzd, ktoré zlepšujú výkon na trati a robia brzdenie efektívnejším a konzistentnejším.